dinsdag 12 mei 2015

LENTE

Petrus, 'Lente' , potlood en acryl op papier, 55 x 75 cm
Dit schilderij is heel in de verte een verwijzing naar het schilderij 'Amandelbloesem' (februari 1890)van Vincent van Gogh dat in het Van Gogh museum in Amsterdam hangt. Ik zeg heel in de verte want ik heb niet zoals Van Gogh een bestaande boom geschilderd en ook niet zijn kleuren gebruikt. Het schilderij van Van Gogh is overwegend blauw-groen. Rose komt er niet in voor om het maar niet te hebben over de vormen.


Vincent van Gogh, Amandelbloesem, Saint-Rémy, februari 1890, Van Gogh Museum Amsterdam

Ik ben ook niet zoals Van Gogh direct door een bestaande boom geïnspireerd, al staan er op dit moment veel bomen in bloei.  Ik ben geïnspireerd door het meer abstracte begrip 'Lente' en daar heeft Van Gogh's 'Amandelbloesem' me bij geholpen. 

Met de lente meldt zich elk jaar opnieuw een nieuwe natuurlijke orde aan die voortkomt uit de oude orde, die van de winter. Deze overgang van oude naar nieuwe orde, is wat je op dit schilderij symbolisch ziet uitgebeeld met uiteraard ook een verwijzing naar de schoonheid die daarbij hoort. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten